Hírlevél
Hírlevél

A mese bátorít, vigasztal, utat mutat. Pótolhatatlan szerepe van a kisgyermekek fejlődésében, ennek ellenére a kutatások bizonyítják, hogy a mai gyerekek egyre kevesebb olyan mesével találkoznak, ami a személyiség, a kapcsolatok és a kreativitás kibontakozásában megfelelően segíthetné őket.

Ha tudatosítanánk a mese jelentőségét, mindez változhatna. A különböző mesetípusok megismerése, a szülők és nagyszülők aktív bevonása, az életkornak megfelelő mesék választása lehetne ehhez az első lépés – jelzi Kerekes Valéria mesekutató, az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar oktatója, akivel a mesék szerepéről beszélgettünk.

Kerekes Valéria mesekutató | Fotó: Kovács Szilvia

Kerekes Vali története a mesékkel mondhatni „meseszerűen” indult: gyermekkorának hétköznapjait főként az apai nagymamájával eltöltött együtt játszás, mesélés és a különböző történetek eljátszása jellemezte, amivel egy életre magába szívta a mesék és a játék szeretetét.

Történetek, énekek, mondókák: olyan volt, mintha egy végtelenített Ringató foglalkozáson lennék” – mesél a gyermekkori élményeiről. Az egyetemi évei alatt megismerkedett a mesék terápiás lehetőségeivel, ami a későbbiekben nagymértékben kijelölte a szakmai útját. Ma már közel 18 éve kutatója és előadója az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának, illetve az  ELTE Tanító- és Óvóképző Karának, ahol a mesék és a mesélés kutatása mellett óvodapedagógusok felkészítésével foglalkozik, biztatja őket az élőszavas mesélés bátor, érzékeny felhasználására a mindennapi munkájukban.

* * *


Több előadásban és konferencián is beszéltél a mesélés – és kifejezetten az élőszavas mesélés – fontosságáról. Miért tartod ezt ennyire fontosnak? Hogy látod, mi a helyzet a mostani szülőkkel ezen a téren?


Ha a gyerek találkozik a mesével, egy életre meghatározza a személyiségét. A közös mesélésnek számtalan pozitív hatása ismert: fejleszti az érzelmi intelligenciát, javítja a tanulási képességeket, segít a küzdőképesség és az önbecsülés kialakításában, ezért egész életünkben megkerülhetetlen a szerepe. A mesélés legjobb formája az élőszavas mesélés, amikor saját élményekből, családi emlékekből építünk fel egy történetet. Ez nagyon személyes, ezért ennek hatása a legmaradandóbb.

A szülők a közös mesélés helyett, sajnos gyakran a számítógép, tablet stb. elé ültetik a gyereket, így azok kevésbé részesülhetnek a mesélés említett pozitív hatásaiból. Hiába tudja mindenki, milyen fontos a mesélés, a gyerekek egyre kevesebb mesét, családi történeteket hallanak. Élőszavas (fejből mondott) mesével is sokan először az óvodában találkoznak.



Mit tudsz tanácsolni: hogyan meséljünk, mire figyeljünk a mesélésnél?


Mesélhetünk magunktól vagy olvashatunk könyvből is – mindkettőnek megvan a maga szerepe.

Ha a meséket csoportosítani szeretnénk, háromféle „típusrólˮ beszélhetünk: a saját életünkből vett vagy kitalált történetekről, a népmesékről és a kortárs mesékről (más néven műmesékről).


Mindegyik mesefajtának megvannak az előnyei. A legjobb, ha mind a három féléből hall a gyerek, hiszen a családi történetek ugyanúgy pótolhatatlanok, mint (a teljesség igénye nélkül) pl. a Kacor király, a Borsószem királykisasszony, a Kisvakond vagy akár a Berg Judit féle „Rumini” mesék.

Az élőszavas mesélés minden életkorban fontos és a hétköznapokban többféleképpen is megjelenhet: elmesélhetjük saját- és/vagy gyermekünk, gyermekeink életének egy-egy aznapi vagy múltbéli mozzanatát, de ugyanígy nagyszerűek lehetnek a kitalált történetek, ahol egy-egy helyzetet állatszereplőkbe bújtatva – nyuszi, kutya, cica család stb. – mesélünk el.



Hogyan lehet bátorítani a szülőket, nagyszülőket a mesélésre? Vannak jellegzetes különbségek az apa, anya, nagyszülők meséjében?

A mese lényege, hogy szájból fülbe terjed. Fontos ezt tudatosítani, mert a szülők és a nagyszülők szerepe a közös mesélés kultúrájának megerősítésében megkerülhetetlen.


Bár az anyák, apák és nagyszülők másképp mesélnek, ez a gyerekek fejlődésére kifejezetten jó hatással van.

Az anyák jellemzően a mesélésben is rutinosabbak szoktak lenni; ha az apa mesél, az általában kitüntetett helyzet. Az apák sokszor oldottabbak ebben a szerepben, gyakran elkalandoznak egy-egy történetben, míg az anyák gyakorta „kötöttebbenˮ mesélnek. Más hangsúlyok fedezhetők fel a történetmesélésben is: ha a mesében jön egy ellenfél, az apáknál rendszerint előkerül a kard, a páncél vagy más megküzdésre alkalmas eszköz, miközben az anyák inkább sütnek, főznek vagy megbeszélik valahogy a dolgokat. Ebből adódóan mások az apák megküzdési stratégiái mint az anyáké.

A nagyszülők bekapcsolódása is hasonló pozitívumokkal jár, akár olvasnak, akár saját élettörténeteket mesélnek. Ha a nagyszülő mesél, az olyan mint egy „élő történelemóra”. Rengeteget segít a gyerekeknek a múltbéli dolgok megértésében, ha konkrét élményeket hallhatnak, amire öt-hat éves kor után kifejezetten fogékonyak. Vannak olyan történetek, amiket egy-egy családban egyedül a nagyszülők éltek át, ők tudnak elmesélni.



Milyen segítséget tudnál adni a meseválasztáshoz? Mennyire fontos ez manapság, amikor a legkülönbözőbb mesék elérhetőek?


Megtalálni a gyerekünknek megfelelő mesét nem könnyű. Hiába van tele a könyvpiac gyerekkönyvekkel, már nincs egyértelműen jelezve, hogy az adott könyv hány éves gyerekeknek való, ami jelentősen megnehezíti a tudatos meseválasztási kultúra kialakulását is.

A gyerekeknek a különböző korszakokban különböző mesékre van szükségük, ami az 5 év alattiaknál különösen igaz.

Az 5 éves kor alatti gyerekeknek komplex, összetett tündérmeséket és Grimm-meséket nem szerencsés mesélni, mert ők még nem úgy érzékelik a történetek menetét, helyszíneit, szereplőit, mint a nagyobbak. Ha a mesében jön egy sárkány, akkor az jön! Az nem egy sárkány a mesében, hanem bármikor becsengethet a lakásba, felmászhat akár az erkélyen is.


A megfelelő mesék kiválasztásával tehát nemcsak életkorhoz illő történeteket mesélhetünk gyerekünknek, hanem megvédhetjük őket a felesleges szorongáskeltő élményektől is. A szülőknek kiemelt szerepe van gyermekeik meseválasztásának terelgetésében, főként akkor, ha ez valamilyen technikai eszközhöz (TV, tablet stb.) is társul.

Fontos, hogy mindig az életkornak megfelelő módon meséljünk gyerekünknek. A 2 éves kor alatti a babák például főként érzelmi impulzusokat vesznek át, ezért a „mesélésbenˮ a dúdolás, dalolás, egyszerű mondókák, babusgatók a legelőnyösebbek. A kicsivel nagyobbak, 3-4 éves kor között már nagyon szeretik az állatos történeteket. A náluk is nagyobb, 5-7 éves kor közötti gyerekek már fogékonyak és igénylik a tündérmeséket, azokat a történteket, melyekben csodás szereplők, varázslatok segítenek a hősöknek. Az iskolába lépéskor pedig azoknak a meséknek a szerepe lesz hangsúlyos, melyekben a hős saját erejéből (legyen az fizikai vagy mentális) oldja meg a felmerülő problémákat. Mindeközben nem megfeledkezve a család saját történetének átadásáról.


Köszönjük szépen az interjút!



Mesékről, mesekutatásról és mesepszichológiáról további érdekességeket olvashattok Kerekes Valéria és Kádár Annamária közös – „Mesepszichológia a gyakorlatban” című – könyvében, amiben mesék, játékok, történetek segítségével fejleszthetitek gyermeketek önbecsülését és küzdőképességét.

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülhess minden aktualitásunkról, kisgyermeknek szóló foglalkozásokról és közösségi helyekről, illetve, hogy sok érdekes tartalmat olvashass blogunkon!

    © under5 2022 / Minden jog fenntartva.
    crossmenuchevron-down